emmausinfo.nl


"Het is niet goed maar één ding te weten, men raakt daar verstompt van, men moet niet rusten voor men ook het tegenovergestelde weet."


Vincent van Gogh

Lees- en werkschema Kunstgeschiedenis - Kunstbeschouwing klas 4V

Op deze pagina lees je wat je bij iedere theorieles gedaan moet hebben.
Als je opdrachten moet maken uit het KUNSTBOEK WERKBOEK, moet je die vóór de les uploaden naar Magister.

De symbolen betekenen het volgende:


📽 bekijk de video die in de les wordt vertoond - de inhoud van de video hoort bij de leerstof, maak dus aantekeningen

📺 bekijk voorafgaand aan de les de video op internet door op het icoontje te klikken - de video begint op de goede plek, soms is een eindtijd van het te bekijken gedeelte gegeven - de inhoud van de video behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen

📷 bekijk voorafgaand aan de les foto's op onze website die te maken hebben met het betreffende onderwerp door op het icoontje te klikken

WB maak voorafgaand aan de les de aangegeven opdrachten in het KUNSTBOEK WERKBOEK - aangegeven zijn steeds de paragraaf (§) en de opgaven - schrijf altijd je eigen tekst met je eigen woorden (plagiaat maakt je werk onvoldoende) - lever het gemaakte werk in via Magister voorafgaand aan de les

📗 KB bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven pagina's in het KUNSTBOEK - het streepje moet je lezen als tot en met

📖 SY bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven pagina's in de actuele syllabus - de paginanummers waarnaar wordt verwezen staan helemaal rechtsonder op de pagina's - het streepje moet je lezen als tot en met

💻 WWW bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven paragrafen op de website - je komt op de goede pagina door op het icoontje te klikken - de inhoud van de tekst behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen

🏆 verdiepingsstof voor de zéér geïnteresseerden - behoort niet tot de toetsstof maar helpt je wel die beter te begrijpen - voor als je met een acht voor je toets niet tevreden bent - je komt op de goede site door op het icoontje te klikken

🎓 hoorcollege

🔧 werkcollege - werk aan je theorie-opdrachten en/of aan de bij de theorie behorende praktisch opdracht



Doe alle werkzaamheden voorafgaand aan de les
TAAK THUIS
BESTUDEERD
SCHOOL/THUIS
KIJKEN & LUISTEREN
THUIS GEMAAKT
EN/OF BEKEKEN
1 kunstfilosofie
visies op kunst
🎓 introductie kunstbeschouwing
2 kunstfilosofie
visies op kunst
📖 SY p.10-15
📽 Maaltijd in het huis van Levi School TV
📺 Zoektocht naar schoonheid
📺 Wanneer is iets kunst?
📺 Kan iedereen kunstenaar worden?

Inleveren via Magister::
SY opdracht p.15
3 kunstfilosofie
visies op kunst
📖 SY p.16-22
📽 Après nous le Déluge School TV
📺 Wat is echte kunst?
🏆 Waarom maken mensen zich kwaad over kunst?
4 kunstfilosofie
visies op kunst
📖 SY p.23-24
📽 Vrijheid van de kunstenaar (14:42) School TV
📺 De economische macht van kunst

Inleveren via Magister:
SY opdracht p.24
5 herhaling
materialen en technieken
📖 SY p.25-34
🎓 uitleg materialen en technieken
6 herhaling
materialen en technieken
📖 SY p.35-42
🎓 uitleg materialen en technieken
🔵 kunstfilosofie
visies op kunst
geen huiswerk
📽 The bigger picture
Einde blok 1 - begin blok 2: Oudheid en middeleeuwen
TAAK THUIS
BESTUDEERD
SCHOOL/THUIS
KIJKEN & LUISTEREN
THUIS GEMAAKT
EN/OF BEKEKEN
7 Griekenland
📗 KB p.12-14
🎓 introductie oudheid

Tijdreizigers:
📽 de klassieke vormentaal
📷 kunst klassiek Griekenland
8 Griekenland
📗 KB p.15-17
Mark van Berlo:
📽 de Olympische goden

Schooltv:
📽 beelden in de oudheid
Inleveren via Magister:
WB § 1.3 → 1-13

📷 Beeldhouwwerk Partenon
© Justin Norris - Flickr (CC BY 2.0)
9 Griekenland en Rome
📗 KB p.18-20
💻 WWW § 1.4 stijlkenmerken
Mark van Berlo:
📽 het Romeinse Rijk 1
10 Rome
📗 KB p.21-23
School TV
🏆 Romeinse villa
📷 Romeinse tijd
11 Rome
💻 WWW § 2.4 stijlkenmerken
Mark van Berlo:
📽 het Romeinse Rijk 2
Inleveren via Magister:
WB § 1.4 → 1-11

📷 Pompeii
12 Vroege Middeleeuwen
📗 KB p.26-29
Niek Jongeneel:
📽 Christendom
Inleveren via Magister:
WB § 2.1 → 1-12

📷 Tronende Christus
📷 Slag bij Nicopolis
13
📗 KB p.30-32

Iconografie en symboliek📖 SY p.46-47
Chiel Wirtz
📽 vroeg christelijke periode deel 2
Inleveren via Magister:
WB § 2.2 → 1-12


📷 Keizerin Theodora
📷 Tronende Christus
14 Romaans
📗 KB p.33-35

Iconografie en symboliek📖 SY p.48-49
🎓 introductie middeleeuwen

Niek Jongeneel
📽 Memento mori

15 Romaans
📗 KB p.36-37
💻 WWW § 4.4 stijlkenmerken

Iconografie en symboliek📖 SY p.50-51
Niek Jongeneel
📽 Via Francigena
Inleveren via Magister:
WB § 2.3 → 1-12

📷 Romaans
🏆 Pelgrimstochten.
📷 Laatste Oordeel Autun
📷 Psalter van Sint Albans
16 Gotiek
📗 KB p.38-39

Iconografie en symboliek📖 SY p.52-53
Niek Jongeneel
📽 Ora et labora
kijk tot 15:00
📷kloosters
17 Gotiek
📗 KB p.40-42

Iconografie en symboliek📖 SY p.54-55

💻 WWW § 5.4 stijlkenmerken
Niek Jongeneel
📽 God is Licht
Inleveren via Magister:
WB § 2.4 → 1-10

📷 Gotiek
📷 Lam Gods geopend
📷 Lam Gods gesloten
18 Late gotiek + Alhambra
📗 KB p.43-45
Spain video
📽 kijk tot 14:25
📽 kijk tot 49:40
Inleveren via Magister:
WB § 2.5 → 1-4
WB § 2.6 → 1-5
Einde blok 2 - begin blok 3: Renaissance en barok
TAAK THUIS
BESTUDEERD
SCHOOL/THUIS
KIJKEN & LUISTEREN
THUIS GEMAAKT
EN/OF BEKEKEN
19 Renaissance en Barok
📗 KB p.46-49

Begrippenlijst
📖 SY p.56-58
🎓 introductie renaissance en barok

Niek Jongeneel
📽 Een nieuwe lente
Niek Jongeneel
📺 Burgers aan de macht
20 Renaissance
📗 KB p.50-53

Begrippenlijst
📖 SY p.59-61
Niek Jongeneel
📽 De oudheid herleeft
kijk tot 11:00
Niek Jongeneel
📺 Verheerlijking van de vorst

Inleveren via Magister:
WB § 3.1 → 1-14
21 Renaissance
📗 KB p.54-56

Begrippenlijst
📖 SY p.62-64
💻 WWW § 6.4 stijlkenmerken
Niek Jongeneel
📽 Het nieuwe denken
Niek Jongeneel
📺 Nog meer hofcultuur

Inleveren via Magister:
WB § 3.2 → 1-14
22 Maniërisme
📗 KB p.57

Begrippenlijst
📖 SY p.65-67
Niek Jongeneel
📽 Hoogrenaissance en Reformatie
📺 Triomf van de Kerk
🏆 La Serenissima
Inleveren via Magister:
WB § 3.3 → 1-7
23 Barok
📗 KB p.58-59

Begrippenlijst
📖 SY p.68-70
Niek Jongeneel
📽 Barok is theater
Niek Jongeneel
📺 Rome van de pausen
24 Barok
📗 KB p.60-61

Begrippenlijst
📖 SY p.71-73
Niek Jongeneel
📽 Supersterren van de barok
Niek Jongeneel
📺 Opstand en oorlog
🏆 Triomf van de vorst

Inleveren via Magister:
WB § 3.4 → 1-12
25 Barok
📗 KB p.62-64

Begrippenlijst
📖 SY p.74-76
Niek Jongeneel
📽 Stadhuis op de Dam
Niek Jongeneel
📺 Burgerlijke cultuur
26 Barok
Begrippenlijst
📖 SY p.77-79
Niek Jongeneel
📽 's Hemels zegen
Niek Jongeneel
📺 Palladio in de polder (1)

Inleveren via Magister:
WB § 3.4 → 13-23
27 Gouden Eeuw
Begrippenlijst
📖 SY p.80-81
💻 WWW § 7.4 stijlkenmerken
Niek Jongeneel:
📽 Schilderkunst Gouden Eeuw (1)
Niek Jongeneel
📺 Palladio in de polder (2)
School TV
🏆 Portretten van Rembrandt

Inleveren via Magister:
WB § 3.4 → 13-23

28 Rococo
📗 KB p.65-67
Niek Jongeneel:
📽 Schilderkunst Gouden Eeuw (2)
Inleveren via Magister:
WB § 3.5 → 1-10

Niek Jongeneel
🏆 Droom van Italië
29 Neoclassicisme
📗 KB p.68-69
Mark van Berlo
📽 Neoclassicisme
Inleveren via Magister:
WB § 3.6 → 1-16
30 Wit Goud
📗 KB p.68-73
Business Insider
📽 Porselein
Inleveren via Magister:
WB § 3.7 → 1-5


Interessante video's van NPO Start en schooltv (Tekenen en Kunst Algemeen)

Middeleeuwen

Renaissance

Barok - Burgerlijke cultuur

19e en 20e eeuw

Korte filmpjes SchoolTV - Klokhuis

Interessante video's van NPO Start en Schooltv (alleen Kunst Algemeen)

Interessante kanalen, voor nog veel meer

Nuttige en interessante websites











Misschien vind je de onderstaande pagina's ook wel interessant.
Klik op de afbeelding.

Klooster

Kunst en cultuur van Renaissance en Barok
Een serie videolessen over de periode van 1400 tot 1600

Klooster

Kunst en cultuur van het Romaans en de Gotiek
Een serie videolessen over de periode van 1000 tot 1450

Raften op de Brenta

Foto's uitwisseling Bassano del Grappa
Voor leerlingen met iets meer belangstelling voor cultuur is de uitwisseling met Bassano del Grappa. Behalve voor cultuur is er ook genoeg tijd voor natuur en sport.

Santa Maria Novella

Kunst van de Renaissance
In de Renaissance werd de basis gelegd voor de moderne westerse cultuur.

Bauhaus

Interbellum
De periode tussen de eerste en de tweede wereldoorlog was waarschijnlijk de meest revolutionaire uit de kunstgeschiedenis.

PRINT Stampa pagina