"Het is niet goed maar één ding te weten, men raakt daar verstompt van, men moet niet rusten voor men ook het tegenovergestelde weet."
Vincent van Gogh
Op deze pagina lees je wat je bij iedere theorieles gedaan moet hebben.
Als je opdrachten moet maken uit het KUNSTBOEK WERKBOEK, moet je die vóór de les uploaden naar Magister.
📽 bekijk de video die in de les wordt vertoond - de inhoud van de video hoort bij de leerstof, maak dus aantekeningen
📺 bekijk voorafgaand aan de les de video op internet door op het icoontje te klikken - de video begint op de goede plek, soms is een eindtijd van het te bekijken gedeelte gegeven - de inhoud van de video behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen
📷 bekijk voorafgaand aan de les foto's op onze website die te maken hebben met het betreffende onderwerp door op het icoontje te klikken
✍ WB maak voorafgaand aan de les de aangegeven opdrachten in het KUNSTBOEK WERKBOEK - aangegeven zijn steeds de paragraaf (§) en de opgaven - schrijf altijd je eigen tekst met je eigen woorden (plagiaat maakt je werk onvoldoende) - lever het gemaakte werk in via Magister voorafgaand aan de les
📗 KB bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven pagina's in het KUNSTBOEK - het streepje moet je lezen als tot en met
📖 SY bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven pagina's in de actuele syllabus - de paginanummers waarnaar wordt verwezen staan helemaal rechtsonder op de pagina's - het streepje moet je lezen als tot en met
💻 WWW bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven paragrafen op de website - je komt op de goede pagina door op het icoontje te klikken - de inhoud van de tekst behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen
🏆 verdiepingsstof voor de zéér geïnteresseerden - behoort niet tot de toetsstof maar helpt je wel die beter te begrijpen - voor als je met een acht voor je toets niet tevreden bent - je komt op de goede site door op het icoontje te klikken
🎓 hoorcollege
🔧 werkcollege - werk aan je theorie-opdrachten en/of aan de bij de theorie behorende praktisch opdracht
Doe alle werkzaamheden voorafgaand aan de les | |||
TAAK | THUIS BESTUDEERD |
SCHOOL/THUIS KIJKEN & LUISTEREN |
THUIS GEMAAKT EN/OF BEKEKEN |
1 | kunstfilosofie visies op kunst |
🎓 introductie kunstbeschouwing | |
2 | kunstfilosofie visies op kunst 📖 SY p.10-15 |
📽 Maaltijd in het huis van Levi |
School TV 📺 Zoektocht naar schoonheid 📺 Wanneer is iets kunst? 📺 Kan iedereen kunstenaar worden? Inleveren via Magister:: ✍ SY opdracht p.15 |
3 | kunstfilosofie visies op kunst 📖 SY p.16-22 |
📽 Après nous le Déluge |
School TV 📺 Wat is echte kunst? 🏆 Waarom maken mensen zich kwaad over kunst? |
4 | kunstfilosofie visies op kunst 📖 SY p.23-24 |
📽 Vrijheid van de kunstenaar (14:42) | School TV 📺 De economische macht van kunst Inleveren via Magister: ✍ SY opdracht p.24 |
5 | herhaling materialen en technieken 📖 SY p.25-34 |
🎓 uitleg materialen en technieken | |
6 | herhaling materialen en technieken 📖 SY p.35-42 |
🎓 uitleg materialen en technieken | |
🔵 | kunstfilosofie visies op kunst geen huiswerk |
📽 The bigger picture | |
Einde blok 1 - begin blok 2: Oudheid en middeleeuwen | |||
TAAK | THUIS BESTUDEERD |
SCHOOL/THUIS KIJKEN & LUISTEREN |
THUIS GEMAAKT EN/OF BEKEKEN |
7 | Griekenland 📗 KB p.12-14 |
🎓 introductie oudheid Tijdreizigers: 📽 de klassieke vormentaal |
📷 kunst klassiek Griekenland |
8 | Griekenland 📗 KB p.15-17 |
Mark van Berlo: 📽 de Olympische goden Schooltv: 📽 beelden in de oudheid |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 1.3 → 1-13 📷 Beeldhouwwerk Partenon © Justin Norris - Flickr (CC BY 2.0) |
9 | Griekenland en Rome 📗 KB p.18-20 💻 WWW § 1.4 stijlkenmerken |
Mark van Berlo: 📽 het Romeinse Rijk 1 |
|
10 | Rome 📗 KB p.21-23 |
School TV 🏆 Romeinse villa |
📷 Romeinse tijd |
11 | Rome 💻 WWW § 2.4 stijlkenmerken |
Mark van Berlo: 📽 het Romeinse Rijk 2 |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 1.4 → 1-11 📷 Pompeii |
12 | Vroege Middeleeuwen 📗 KB p.26-29 |
Niek Jongeneel: 📽 Christendom |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 2.1 → 1-12 📷 Tronende Christus 📷 Slag bij Nicopolis |
13 | 📗 KB p.30-32 Iconografie en symboliek📖 SY p.46-47 |
Chiel Wirtz 📽 vroeg christelijke periode deel 2 |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 2.2 → 1-12 📷 Keizerin Theodora 📷 Tronende Christus |
14 | Romaans 📗 KB p.33-35 Iconografie en symboliek📖 SY p.48-49 |
🎓 introductie middeleeuwen Niek Jongeneel 📽 Memento mori |
|
15 | Romaans 📗 KB p.36-37 💻 WWW § 4.4 stijlkenmerken Iconografie en symboliek📖 SY p.50-51 |
Niek Jongeneel 📽 Via Francigena |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 2.3 → 1-12 📷 Romaans 🏆 Pelgrimstochten. 📷 Laatste Oordeel Autun 📷 Psalter van Sint Albans |
16 | Gotiek 📗 KB p.38-39 Iconografie en symboliek📖 SY p.52-53 |
Niek Jongeneel 📽 Ora et labora kijk tot 15:00 |
📷kloosters |
17 | Gotiek 📗 KB p.40-42 Iconografie en symboliek📖 SY p.54-55 💻 WWW § 5.4 stijlkenmerken |
Niek Jongeneel 📽 God is Licht |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 2.4 → 1-10 📷 Gotiek 📷 Lam Gods geopend 📷 Lam Gods gesloten |
18 | Late gotiek + Alhambra 📗 KB p.43-45 |
Spain video 📽 kijk tot 14:25 📽 kijk tot 49:40 |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 2.5 → 1-4 ✍ WB § 2.6 → 1-5 |
Einde blok 2 - begin blok 3: Renaissance en barok | |||
TAAK | THUIS BESTUDEERD |
SCHOOL/THUIS KIJKEN & LUISTEREN |
THUIS GEMAAKT EN/OF BEKEKEN |
19 | Renaissance en Barok 📗 KB p.46-49 Begrippenlijst 📖 SY p.56-58 |
🎓 introductie renaissance en barok Niek Jongeneel 📽 Een nieuwe lente |
Niek Jongeneel 📺 Burgers aan de macht |
20 | Renaissance 📗 KB p.50-53 Begrippenlijst 📖 SY p.59-61 |
Niek Jongeneel 📽 De oudheid herleeft kijk tot 11:00 |
Niek Jongeneel 📺 Verheerlijking van de vorst Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.1 → 1-14 |
21 | Renaissance 📗 KB p.54-56 Begrippenlijst 📖 SY p.62-64 💻 WWW § 6.4 stijlkenmerken |
Niek Jongeneel 📽 Het nieuwe denken |
Niek Jongeneel 📺 Nog meer hofcultuur Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.2 → 1-14 |
22 | Maniërisme 📗 KB p.57 Begrippenlijst 📖 SY p.65-67 |
Niek Jongeneel 📽 Hoogrenaissance en Reformatie |
📺 Triomf van de Kerk 🏆 La Serenissima Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.3 → 1-7 |
23 | Barok 📗 KB p.58-59 Begrippenlijst 📖 SY p.68-70 |
Niek Jongeneel 📽 Barok is theater |
Niek Jongeneel 📺 Rome van de pausen |
24 | Barok 📗 KB p.60-61 Begrippenlijst 📖 SY p.71-73 |
Niek Jongeneel 📽 Supersterren van de barok |
Niek Jongeneel 📺 Opstand en oorlog 🏆 Triomf van de vorst Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.4 → 1-12 |
25 | Barok 📗 KB p.62-64 Begrippenlijst 📖 SY p.74-76 |
Niek Jongeneel 📽 Stadhuis op de Dam |
Niek Jongeneel 📺 Burgerlijke cultuur |
26 | Barok Begrippenlijst 📖 SY p.77-79 |
Niek Jongeneel 📽 's Hemels zegen |
Niek Jongeneel 📺 Palladio in de polder (1) Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.4 → 13-23 |
27 | Gouden Eeuw Begrippenlijst 📖 SY p.80-81 💻 WWW § 7.4 stijlkenmerken |
Niek Jongeneel: 📽 Schilderkunst Gouden Eeuw (1) |
Niek Jongeneel 📺 Palladio in de polder (2) School TV 🏆 Portretten van Rembrandt Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.4 → 13-23 |
28 | Rococo 📗 KB p.65-67 |
Niek Jongeneel: 📽 Schilderkunst Gouden Eeuw (2) |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.5 → 1-10 Niek Jongeneel 🏆 Droom van Italië |
29 | Neoclassicisme 📗 KB p.68-69 |
Mark van Berlo 📽 Neoclassicisme |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.6 → 1-16 |
30 | Wit Goud 📗 KB p.68-73 |
Business Insider 📽 Porselein |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.7 → 1-5 |
Misschien vind je de onderstaande pagina's ook wel interessant.
Klik op de afbeelding.
Kunst en cultuur van Renaissance en Barok
Een serie videolessen over de periode van 1400 tot 1600
Kunst en cultuur van het Romaans en de Gotiek
Een serie videolessen over de periode van 1000 tot 1450
Foto's uitwisseling Bassano del Grappa
Voor leerlingen met iets meer belangstelling voor cultuur is de uitwisseling met Bassano del Grappa. Behalve voor cultuur is er ook genoeg tijd voor natuur en sport.
Kunst van de Renaissance
In de Renaissance werd de basis gelegd voor de moderne westerse cultuur.
Interbellum
De periode tussen de eerste en de tweede wereldoorlog was waarschijnlijk de meest revolutionaire uit de kunstgeschiedenis.