"Het is niet goed maar één ding te weten, men raakt daar verstompt van, men moet niet rusten voor men ook het tegenovergestelde weet."
Vincent van Gogh
Op deze pagina lees je wat je bij iedere theorieles gedaan moet hebben.
Als je opdrachten moet maken uit het KUNSTBOEK WERKBOEK, moet je die vóór de les uploaden naar Magister.
📽 bekijk de video die in de les wordt vertoond - de inhoud van de video hoort bij de leerstof, maak dus aantekeningen
📺 bekijk voorafgaand aan de les de video op internet door op het icoontje te klikken - de video begint op de goede plek, soms is een eindtijd van het te bekijken gedeelte gegeven - de inhoud van de video behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen
📷 bekijk voorafgaand aan de les foto's op onze website die te maken hebben met het betreffende onderwerp door op het icoontje te klikken
✍ WB maak voorafgaand aan de les de aangegeven opdrachten in het KUNSTBOEK WERKBOEK - aangegeven zijn steeds de paragraaf (§) en de opgaven - schrijf altijd je eigen tekst met je eigen woorden (plagiaat maakt je werk onvoldoende) - lever het gemaakte werk in via Magister voorafgaand aan de les
📗 KB bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven pagina's in het KUNSTBOEK - het streepje moet je lezen als tot en met
📖 SY bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven pagina's in de actuele syllabus - de paginanummers waarnaar wordt verwezen staan helemaal rechtsonder op de pagina's - het streepje moet je lezen als tot en met
💻 WWW bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven paragrafen op de website - je komt op de goede pagina door op het icoontje te klikken - de inhoud van de tekst behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen
🏆 verdiepingsstof voor de zéér geïnteresseerden - behoort niet tot de toetsstof maar helpt je wel die beter te begrijpen - voor als je met een acht voor je toets niet tevreden bent - je komt op de goede site door op het icoontje te klikken
🎓 hoorcollege
🔧 werkcollege - werk aan je theorie-opdrachten en/of aan de bij de theorie behorende praktisch opdracht
Doe alle werkzaamheden voorafgaand aan de les | |||
TAAK | >THUIS BESTUDEERD |
SCHOOL/THUIS KIJKEN & LUISTEREN |
THUIS GEMAAKT EN/OF BEKEKEN |
1 | inleiding en uitleg vijfde leerjaar |
🎓 introductie 19e eeuw | |
2 | 19e eeuw 📗 KB p.75-77 |
Niek Jongeneel 📽Grenzeloos verlangen deel 1 |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 4.1 → 1-12 📷W. Turner - De vechtende Temeraire (1839) 📷A. Cabanel - De geboorte van Venus (1863) 📷E. Degas - Danseres (foto uit 1893) 📷E. Degas - Blauwe danseressen (1863) |
3 | Romantiek 📗 KB p.78-82 |
Niek Jongeneel 📽Grenzeloos verlangen deel 2 |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 4.2 → 1-10 📷J. Gérôme - Napoleon in Egypte (1867) 📷Fuseli - De nachtmerrie (1781) |
4 | Realisme 📗 KB p.83-87 |
Niek Jongeneel 📽 Courbet en het realisme |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 4.3 → 1-14 📷H. Luyten - De werkstaking (1892) |
5 | Arts & Crafts Jugendstil / Art Nouveau 📗 KB p.88-92 |
Niek Jongeneel 📽 Fin de Siècle (deel 1) Heni Talks 🏆 Arts and Crafts movement |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 4.4 → 1-11 |
6 | Impressionisme 📗 KB p.93-96 |
Niek Jongeneel 📽 Fin de Siècle (deel 2) Curious Muse 🏆 impressionisme |
Niek Jongeneel 📺 Haagse School Inleveren via Magister: ✍ WB § 4.5 → 1-12 📷C. Pissarro - Boulevard Montmartre bij nacht (1897) |
7 | Post-impressionisme 📗 KB p.97-102 |
Niek Jongeneel 📽 School van Barbizon |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 4.6 → 1-12 |
Einde blok 1 - begin blok 2: Moderne kunst | |||
TAAK | >THUIS BESTUDEERD |
SCHOOL/THUIS KIJKEN & LUISTEREN |
THUIS GEMAAKT EN/OF BEKEKEN |
8 | Japanse prenten 📗 KB p.103-104 |
Niek Jongeneel 📽 Post impressionisme |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 4.7 → 1-13 |
9 | Modernisme 📗 KB p.105-106 |
Kunstuur 📽 Cultuur van het moderne |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 5.1 → 1-13 |
10 | Expressionisme 📗 KB p.107-109 |
Curious Muse 📽 Expressionisme |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 5.2 → 1-12 📷E. Kirchner - Erna met sigaret (1915) |
11 | Kubisme en Futurisme 📗 KB p.110-115 |
Curious Muse 📽 Kubisme 📽 Futurisme |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 5.3 → 1-12 ✍ WB § 5.4 → 1-10 📷U. Boccioni - aanval van de lansiers (1915) |
12 | Constructivisme en De Stijl 📗 KB p.116-121 |
Klokhuis 📽 De Stijl What the Warhol 📽 Constructivisme |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 5.5 → 1-11 ✍ WB § 5.6 → 1-11 |
13 | Bauhaus en Functionalisme 📗 KB p.122-128 |
Curious Muse 📽 Bauhaus |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 5.7 → 1-13 ✍ WB § 5.8 → 1-12 |
14 | Art deco en Dadaïsme 📗 KB p.129-133 |
Curious Muse 📽 Dada |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 5.9 → 1-10 ✍ WB § 5.10 → 1-11 |
15 | Surrealisme 📗 KB p.134-137 |
Curious Muse 📽 Idee achter surrealisme |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 5.11 → 1-24 |
16 | sociaal realisme en nationaal socialisme 📗 KB p.138-141 |
The Canvas 📽 Entartete Kunst |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 5.12 → 1-12 |
Einde blok 2 - begin blok 3: Kunst na de tweede wereldoorlog | |||
TAAK | >THUIS BESTUDEERD |
SCHOOL/THUIS KIJKEN & LUISTEREN |
THUIS GEMAAKT EN/OF BEKEKEN |
17 | Postmodernisme 📗 KB p.144-150 |
🎓 Toets bespreken NTR 📽 Minder regels, meer lucht |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.1 → 1-12 ✍ WB § 6.2 → 1-11 |
18 | Abstract expressionisme en Cobra 📗 KB p.151-155 |
The Canvas 📽 Abstract Expressionism |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.3 → 1-11 ✍ WB § 6.4 → 1-11 |
19 | Popart 📗 KB p.156-160 |
Curious Muse 📽 Andy Warhal |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.5 → 1-11 |
20 | Hyperrealisme en Opart 📗 KB p.161-164 |
Long Walk Films 📽 Hyper Realism - Sam Jinks |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.6 → 1-12 ✍ WB § 6.7 → 1-12 |
21 | Minimalisme en Conceptuele kunst 📗 KB p.165-169 |
The Art Assignment 📽 conceptuele kunst |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.8 → 1-13 ✍ WB § 6.9 → 1-10 |
22 | Happening en Performance 📗 KB p.170-173 |
The Art Assignment 📽 The Case for Performance Art |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.10 → 1-11 |
23 | Environments en Landart 📗 KB p.174-178 |
The Art Assignment 📽 The case for Land Art 🏆 Spiral Jetty, Sun Tunnels, and Salt |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.11 → 1-11 ✍ WB § 6.12 → 1-13 |
24 | Arte Povera en Kinetische kunst 📗 KB p.179-182 |
Kunstuur in de klas 📽 Kunst in beweging |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.13 → 1-12 ✍ WB § 6.14 → 1-11 |
25 | Graffiti en Streetart 📗 KB p.183-188 |
Close Up 📽 Keith Haring - Street art boy |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.15 → 1-10 ✍ WB § 6.16 → 1-12 |
26 | Neo expressionisme 📗 KB p.189-191 |
Groninger Museum 📽 Wilden, Nieuwe Wilden |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.17 → 1-12 |
27 | architectuur en toegepaste kunst 📗 KB p.192-196 |
Curious Muse 📽 Who Is Shaping Today's Cities |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.18 → 1-12 |
28 | fotografie en videokunst 📗 KB p.197-201 |
The Art Assignment 📽 The Case for Video Art |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 6.19 → 1-11 |
29 | Hedendaags Ai Weiwei Damien Hirst Grayson Perry 📗 KB p.202-209 |
The Art Assignment 📽 The Case for Ai Weiwei |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 7.1 → 1-12 ✍ WB § 7.2 → 1-10 |
30 | Anish Kapoor Marlene Dumas Atelier van Lieshout 📗 KB p.210-215 |
Dutch Profiles 📽 Atelier van Lieshout |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 7.6 → 1-11 |
31 | Takashi Murakami Assemble 📗 KB p.216-219 |
Museum of Contemporary Art Chicago 📽 Takashi Murakami |
Inleveren via Magister: ✍ WB § 7.7 → 1-10 |
Misschien vind je de onderstaande pagina's ook wel interessant.
Klik op de afbeelding.
Kunst en cultuur van Renaissance en Barok
Een serie videolessen over de periode van 1400 tot 1600
Kunst en cultuur van het Romaans en de Gotiek
Een serie videolessen over de periode van 1000 tot 1450
Foto's uitwisseling Bassano del Grappa
Voor leerlingen met iets meer belangstelling voor cultuur is de uitwisseling met Bassano del Grappa. Behalve voor cultuur is er ook genoeg tijd voor natuur en sport.
Kunst van de Renaissance
In de Renaissance werd de basis gelegd voor de moderne westerse cultuur.
Interbellum
De periode tussen de eerste en de tweede wereldoorlog was waarschijnlijk de meest revolutionaire uit de kunstgeschiedenis.