emmausinfo.nl


"Het is niet goed maar één ding te weten, men raakt daar verstompt van, men moet niet rusten voor men ook het tegenovergestelde weet."


Vincent van Gogh

Lees- en werkschema Kunstgeschiedenis - Kunstbeschouwing klas 4V

Op deze pagina lees je wat je aan het eind van iedere theorieles gedaan moet hebben.
Als je opdrachten moet maken uit het KUNSTBOEK WERKBOEK, moet je die op de dag van de les uploaden naar Magister.

De symbolen betekenen het volgende:


📺 bekijk de video die in de les wordt vertoond - de inhoud van de video hoort bij de leerstof, maak dus aantekeningen

🎦 bekijk de video op internet door op het icoontje te klikken - de video begint op de goede plek, soms is een eindtijd van het te bekijken gedeelte gegeven - de inhoud van de video behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen

📷 bekijk foto's op onze website die te maken hebben met het betreffende onderwerp door op het icoontje te klikken

WB maak de aangegeven opdrachten in het KUNSTBOEK WERKBOEK - aangegeven zijn steeds de paragraaf (§) en de opgaven - schrijf altijd je eigen tekst met je eigen woorden (plagiaat maakt je werk onvoldoende) - lever het gemaakte werk in via Magister voorafgaand aan de les

📗 KB bestudeer de aangegeven pagina's in het KUNSTBOEK - het streepje moet je lezen als tot en met

📖 SY bestudeer de aangegeven pagina's in de actuele syllabus - de paginanummers waarnaar wordt verwezen staan helemaal rechtsonder op de pagina's - het streepje moet je lezen als tot en met

💻 WWW bestudeer de aangegeven paragrafen op de website - je komt op de goede pagina door op het icoontje te klikken

🏆 verdiepingsstof voor de zéér geïnteresseerden - behoort niet tot de toetsstof maar helpt je wel die beter te begrijpen - voor als je met een acht voor je toets niet tevreden bent - je komt op de goede site door op het icoontje te klikken

🎓 hoorcollege

🔧 werkcollege - werk aan je theorie-opdrachten en/of aan de bij de theorie behorende praktisch opdracht



Doe alle werkzaamheden voorafgaand aan de les
LES BESTUDEREN KIJKEN & LUISTEREN LESINHOUD + MAAKWERK
1 kunstfilosofie
visies op kunst
geen huiswerk
🎓 introductie kunstbeschouwing
2 kunstfilosofie
visies op kunst
📖 SY p.10-15
School TV
🎦 Zoektocht naar schoonheid
🎦 Wanneer is iets kunst?
🎦 Kan iedereen kunstenaar worden?
📺 Maaltijd in het huis van Levi

Inleveren via Magister:
SY opdracht p.15
3 kunstfilosofie
visies op kunst
📖 SY p.16-22
School TV
🎦 Wat is echte kunst?
🎦 Kan iedereen kunstenaar worden?
🏆 Waarom maken mensen zich kwaad over kunst?
📺 Après nous le Déluge
4 kunstfilosofie
visies op kunst
📖 SY p.23-24
School TV
🎦 De economische macht van kunst
📺 Kunst en opdrachtgever

Inleveren via Magister
SY opdracht p.24
5 herhaling
materialen en technieken
📖 SY p.25-34
🎓 uitleg materialen en technieken
6 herhaling
materialen en technieken
📖 SY p.35-42
🎓 uitleg materialen en technieken
🔵 kunstfilosofie
visies op kunst
geen huiswerk
📺 The bigger picture
Einde blok 1 - begin blok 2: Oudheid en middeleeuwen
7 Griekenland
📗 KB p.12-14
Mark van Berlo:
🎦 de Olympische goden
📷 kunst klassiek Griekenland
🎓 introductie oudheid
8 Griekenland
📗 KB p.15-17
Tijdreizigers:
🎦 de klassieke vormentaal

Schooltv:
🎦 beelden in de oudheid
📷 Beeldhouwwerk Partenon
© Justin Norris - Flickr (CC BY 2.0)
Inleveren via Magister
WB § 1.3 → 1-13
9 Griekenland en Rome
📗 KB p.18-20
Mark van Berlo:
🎦 het Romeinse Rijk 1
10 Rome
📗 KB p.21-23
School TV
🏆 Romeinse villa
📷 Romeinse tijd
11 Rome Mark van Berlo:
🎦 het Romeinse Rijk 2
📷 Pompeii
Inleveren via Magister
WB § 1.4 → 1-11
12 Vroege Middeleeuwen
📗 KB p.26-29
Mark van Berlo:
🎦 opkomst Christendom
📷 Tronende Christus
📷 Slag bij Nicopolis
Inleveren via Magister
WB § 2.1 → 1-12
13
📗 KB p.30-32
Chiel Wirtz
🎦 vroeg christelijke periode deel 2
📷 Keizerin Theodora
📷 Tronende Christus
Inleveren via Magister
WB § 2.2 → 1-12
14 Romaans
📗 KB p.33-35
Niek Jongeneel
🎦 Memento mori
🎓 introductie middeleeuwen
15 Romaans
📗 KB p.36-37
💻 WWW § 4.4 stijlkenmerken
📷 Romaans
📷 Laatste Oordeel Autun
📷 Psalter van Sint Albans
Inleveren via Magister
WB § 2.3 → 1-12
16 Gotiek
📗 KB p.38-39
Niek Jongeneel
🎦 Ora et labora
kijk tot 15:00
📷 kloosters
17 Gotiek
📗 KB p.40-42
Niek Jongeneel
🎦 God is Licht
📷 Gotiek
📷 Lam Gods geopend
📷 Lam Gods gesloten
Inleveren via Magister
WB § 2.4 → 1-10
18 Late gotiek + Alhambra
📗 KB p.43-45
Spain video
🎦 kijk tot 14:25
🎦 kijk tot 49:40
Inleveren via Magister
WB § 2.5 → 1-4
WB § 2.6 → 1-5
Einde blok 1 - begin blok 2: Renaissance en barok
19 Renaissance en Barok
📗 KB p.46-47
Niek Jongeneel
🎦 Een nieuwe lente
20 Renaissance en Barok
📗 KB p.48-49
Niek Jongeneel
🎦 De oudheid herleeft
kijk tot 11:00
21 Renaissance
📗 KB p.50-51
Niek Jongeneel
🎦 Het nieuwe denken
Inleveren via Magister
WB § 3.1 → 1-14
22 Renaissance
📗 KB p.52-53
Niek Jongeneel
🎦 Verheerlijking vorst
kijk vanaf 11:00
23 Renaissance
📗 KB p.54-55
Niek Jongeneel
🎦 Nog meer hofcultuur
kijk tot 7:00
24 Renaissance
📗 KB p.56-57
Niek Jongeneel
🎦 Hoogrenaissance en reformatie.
Inleveren via Magister
WB § 3.2 → 1-14
WB § 3.3 → 1-7
25 Barok
📗 KB p.58-59
Niek Jongeneel
🎦 Triomf van de vorst
26 Barok
📗 KB p.60-61
Niek Jongeneel
🎦 Triomf van de kerk
Inleveren via Magister
WB § 3.4 → 1-12
27 Gouden Eeuw
📗 KB p.62
Mark van Berlo:
🎦 Culturele bloeiperiode
kijk tot 19:50
📺 Stadhuis van Amsterdam
28 Genres Gouden Eeuw
📗 KB p.63-64
School TV
🏆 Portretten van Rembrandt
Inleveren via Magister
WB § 3.4 → 13-23
29 Rococo
📗 KB p.65-67
Niek Jongeneel
🎦 Rome van de pausen
Inleveren via Magister
WB § 3.5 → 1-10
30 Neoclassicisme
Wit goud
📗 KB p.68-73
Niek Jongeneel
🎦 Triomf van de vorst
Inleveren via Magister
WB § 3.6 → 1-10
WB § 3.7 → 1-5


Interessante video's van NPO Start en schooltv (Tekenen en Kunst Algemeen)

Interessante video's van NPO Start en Schooltv (alleen Kunst Algemeen)

Interessante kanalen, voor nog veel meer











Misschien vind je de onderstaande pagina's ook wel interessant.
Klik op de afbeelding.

Klooster

Kunst en cultuur van Renaissance en Barok
Een serie videolessen over de periode van 1400 tot 1600

Klooster

Kunst en cultuur van het Romaans en de Gotiek
Een serie videolessen over de periode van 1000 tot 1450

Raften op de Brenta

Foto's uitwisseling Bassano del Grappa
Voor leerlingen met iets meer belangstelling voor cultuur is de uitwisseling met Bassano del Grappa. Behalve voor cultuur is er ook genoeg tijd voor natuur en sport.

Santa Maria Novella

Kunst van de Renaissance
In de Renaissance werd de basis gelegd voor de moderne westerse cultuur.

Bauhaus

Interbellum
De periode tussen de eerste en de tweede wereldoorlog was waarschijnlijk de meest revolutionaire uit de kunstgeschiedenis.

PRINT Stampa pagina