"Het is niet goed maar één ding te weten, men raakt daar verstompt van, men moet niet rusten voor men ook het tegenovergestelde weet."
Vincent van Gogh
Op deze pagina lees je wat je bij iedere theorieles gedaan moet hebben.
Als je opdrachten moet maken uit het KUNSTBOEK WERKBOEK, moet je die vóór de les uploaden naar Magister.
📺 bekijk de video die in de les wordt vertoond - de inhoud van de video hoort bij de leerstof, maak dus aantekeningen
🎦 bekijk voorafgaand aan de les de video op internet door op het icoontje te klikken - de video begint op de goede plek, soms is een eindtijd van het te bekijken gedeelte gegeven - de inhoud van de video behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen
📷 bekijk voorafgaand aan de les foto's op onze website die te maken hebben met het betreffende onderwerp door op het icoontje te klikken
✍ WB maak voorafgaand aan de les de aangegeven opdrachten in het KUNSTBOEK WERKBOEK - aangegeven zijn steeds de paragraaf (§) en de opgaven - schrijf altijd je eigen tekst met je eigen woorden (plagiaat maakt je werk onvoldoende) - lever het gemaakte werk in via Magister voorafgaand aan de les
📗 KB bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven pagina's in het KUNSTBOEK - het streepje moet je lezen als tot en met
📖 SY bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven pagina's in de actuele syllabus - de paginanummers waarnaar wordt verwezen staan helemaal rechtsonder op de pagina's - het streepje moet je lezen als tot en met
💻 WWW bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven paragrafen op de website - je komt op de goede pagina door op het icoontje te klikken - de inhoud van de tekst behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen
🏆 verdiepingsstof voor de zéér geïnteresseerden - behoort niet tot de toetsstof maar helpt je wel die beter te begrijpen - voor als je met een acht voor je toets niet tevreden bent - je komt op de goede site door op het icoontje te klikken
🎓 hoorcollege
🔧 werkcollege - werk aan je theorie-opdrachten en/of aan de bij de theorie behorende praktisch opdracht
Doe alle werkzaamheden voorafgaand aan de les | |||
LES | BESTUDEREN | KIJKEN & LUISTEREN | LESINHOUD + MAAKWERK |
1 | kunstfilosofie visies op kunst |
🎓 introductie kunstbeschouwing | |
2 | kunstfilosofie visies op kunst 📖 SY p.10-15 |
School TV 🎦 Zoektocht naar schoonheid 🎦 Wanneer is iets kunst? 🎦 Kan iedereen kunstenaar worden? |
📺 Maaltijd in het huis van Levi Inleveren via Magister:: ✍ SY opdracht p.15 |
3 | kunstfilosofie visies op kunst 📖 SY p.16-22 |
School TV 🎦 Wat is echte kunst? 🏆 Waarom maken mensen zich kwaad over kunst? |
📺 Après nous le Déluge |
4 | kunstfilosofie visies op kunst 📖 SY p.23-24 |
School TV 🎦 De economische macht van kunst |
📺 Kunst en opdrachtgever Inleveren via Magister: ✍ SY opdracht p.24 |
5 | herhaling materialen en technieken 📖 SY p.25-34 |
🎓 uitleg materialen en technieken | |
6 | herhaling materialen en technieken 📖 SY p.35-42 |
🎓 uitleg materialen en technieken | |
🔵 | kunstfilosofie visies op kunst geen huiswerk |
📺 The bigger picture | |
Einde blok 1 - begin blok 2: Oudheid en middeleeuwen | |||
LES | BESTUDEREN | KIJKEN & LUISTEREN | LESINHOUD + MAAKWERK |
7 | Griekenland 📗 KB p.12-14 |
Tijdreizigers: 🎦 de klassieke vormentaal 📷 kunst klassiek Griekenland |
🎓 introductie oudheid 🎓 introductie opdracht Palladio |
8 | Griekenland 📗 KB p.15-17 |
Mark van Berlo: 🎦 de Olympische goden Schooltv: 🎦 beelden in de oudheid 📷 Beeldhouwwerk Partenon © Justin Norris - Flickr (CC BY 2.0) |
🔧 Opdracht Palladio --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 1.3 → 1-13 |
9 | Griekenland en Rome 📗 KB p.18-20 |
Mark van Berlo: 🎦 het Romeinse Rijk 1 |
🔧 Opdracht Palladio |
10 | Rome 📗 KB p.21-23 |
School TV 🏆 Romeinse villa 📷 Romeinse tijd |
🔧 Opdracht Palladio |
11 | Rome | Mark van Berlo: 🎦 het Romeinse Rijk 2 📷 Pompeii |
🔧 Opdracht Palladio --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 1.4 → 1-11 |
12 | Vroege Middeleeuwen 📗 KB p.26-29 |
Mark van Berlo: 🎦 opkomst Christendom 📷 Tronende Christus 📷 Slag bij Nicopolis |
🔧 Opdracht Palladio --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 2.1 → 1-12 |
13 | 📗 KB p.30-32 Iconografie en symboliek📖 SY p.46-47 |
Chiel Wirtz 🎦 vroeg christelijke periode deel 2 📷 Keizerin Theodora 📷 Tronende Christus |
Inleveren: opdracht Palladio --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 2.2 → 1-12 |
14 | Romaans 📗 KB p.33-35 Iconografie en symboliek📖 SY p.48-49 |
Niek Jongeneel 🎦 Memento mori |
🎓 introductie middeleeuwen 🎓 introductie opdracht Middeleeuwen: Reisdagboek Via Francigena |
15 | Romaans 📗 KB p.36-37 💻 WWW § 4.4 stijlkenmerken Iconografie en symboliek📖 SY p.50-51 |
Niek Jongeneel 🎦 Via Francigena 📷 Romaans 🏆 Pelgrimstochten. 📷 Laatste Oordeel Autun 📷 Psalter van Sint Albans |
🔧 Opdracht Via Francigena --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 2.3 → 1-12 |
16 | Gotiek 📗 KB p.38-39 Iconografie en symboliek📖 SY p.52-53 |
Niek Jongeneel 🎦 Ora et labora kijk tot 15:00 📷 kloosters |
🔧 Opdracht Via Francigena |
17 | Gotiek 📗 KB p.40-42 Iconografie en symboliek📖 SY p.54-55 💻 WWW § 5.4 stijlkenmerken |
Niek Jongeneel 🎦 God is Licht 📷 Gotiek 📷 Lam Gods geopend 📷 Lam Gods gesloten |
🔧 Opdracht Via Francigena --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 2.4 → 1-10 |
18 | Late gotiek + Alhambra 📗 KB p.43-45 |
Spain video 🎦 kijk tot 14:25 🎦 kijk tot 49:40 |
🔧 Opdracht Via Francigena --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 2.5 → 1-4 ✍ WB § 2.6 → 1-5 |
Einde blok 2 - begin blok 3: Renaissance en barok | |||
LES | BESTUDEREN | KIJKEN & LUISTEREN | LESINHOUD + MAAKWERK |
19 | Renaissance en Barok 📗 KB p.46-47 Begrippenlijst 📖 SY p.56-58 |
Niek Jongeneel 🎦 Een nieuwe lente |
🎓 introductie renaissance en barok |
20 | Renaissance en Barok 📗 KB p.48-49 Begrippenlijst 📖 SY p.59-61 |
Niek Jongeneel 🎦 De oudheid herleeft kijk tot 11:00 |
🔧 Opdracht Via Francigena |
21 | Renaissance 📗 KB p.50-51 Begrippenlijst 📖 SY p.62-64 |
Niek Jongeneel 🎦 Het nieuwe denken |
🔧 Opdracht Via Francigena --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.1 → 1-14 |
22 | Renaissance 📗 KB p.52-53 Begrippenlijst 📖 SY p.65-67 |
Niek Jongeneel 🎦 Verheerlijking vorst kijk tot 5:30 🎦 Verheerlijking vorst kijk vanaf 11:00 |
🔧 Opdracht Via Francigena |
23 | Renaissance 📗 KB p.54-55 Begrippenlijst 📖 SY p.68-70 |
Niek Jongeneel 🎦 Nog meer hofcultuur kijk tot 7:00 🎦 Hoogrenaissance en reformatie. |
🔧 Opdracht Via Francigena |
24 | Renaissance 📗 KB p.56-57 Begrippenlijst 📖 SY p.71-73 💻 WWW § 6.4 stijlkenmerken |
Niek Jongeneel 🎦 Barok is theater |
🔧 Inleveren (in de les): Dagboek Via Francigena --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.2 → 1-14 ✍ WB § 3.3 → 1-7 |
25 | Barok 📗 KB p.58-59 Begrippenlijst 📖 SY p.74-76 |
Niek Jongeneel 🎦 Supersterren van de barok |
🎓 introductie opdracht Eigentijds Genrestuk: Zinne en Minnebeelden |
26 | Barok 📗 KB p.60-61 Begrippenlijst 📖 SY p.77-79 |
Niek Jongeneel 🎦 Triomf van de kerk |
🔧 Opdracht Zinne- en Minnebeelden --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.4 → 1-12 |
27 | Gouden Eeuw 📗 KB p.62 Begrippenlijst 📖 SY p.80-81 |
Mark van Berlo: 🎦 Culturele bloeiperiode kijk tot 19:50 |
🔧 Opdracht Zinne- en Minnebeelden --- 📺 Stadhuis van Amsterdam |
28 | Genres Gouden Eeuw 📗 KB p.63-64 💻 WWW § 7.4 stijlkenmerken |
School TV 🏆 Portretten van Rembrandt Niek Jongeneel 🏆 Droom van Italië |
🔧 Opdracht Zinne- en Minnebeelden --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.4 → 13-23 |
29 | Rococo 📗 KB p.65-67 |
Niek Jongeneel 🎦 Rome van de pausen |
🔧 Opdracht Zinne- en Minnebeelden --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.5 → 1-10 |
30 | Neoclassicisme Wit goud 📗 KB p.68-73 |
Niek Jongeneel 🎦 Triomf van de vorst Mark van Berlo 🎦 Neoclassicisme |
🔧 Inleveren opdracht Zinne- en Minnebeelden --- Inleveren via Magister: ✍ WB § 3.6 → 1-10 ✍ WB § 3.7 → 1-5 |
Misschien vind je de onderstaande pagina's ook wel interessant.
Klik op de afbeelding.
Kunst en cultuur van Renaissance en Barok
Een serie videolessen over de periode van 1400 tot 1600
Kunst en cultuur van het Romaans en de Gotiek
Een serie videolessen over de periode van 1000 tot 1450
Foto's uitwisseling Bassano del Grappa
Voor leerlingen met iets meer belangstelling voor cultuur is de uitwisseling met Bassano del Grappa. Behalve voor cultuur is er ook genoeg tijd voor natuur en sport.
Kunst van de Renaissance
In de Renaissance werd de basis gelegd voor de moderne westerse cultuur.
Interbellum
De periode tussen de eerste en de tweede wereldoorlog was waarschijnlijk de meest revolutionaire uit de kunstgeschiedenis.